Pokazy Lotnicze 2018

IV Podkarpackie Pokazy Lotnicze w Mielcu, 28 VII 2018

rwd 24 12 09 bLista znakomitych gości, którzy zawitają do Mielca na pokazy wydłuża się. Dołączyli do niej przedstawiciele Stowarzyszenia Lotnictwa Eksperymentalnego z Nowego Sącza. Przylatują trzema wspaniałymi samolotami. Chcecie przygotować się do widowiska w ich wykonaniu? Poczytajcie o szczegółach technicznych tych podniebnych maszyn.

Samolot Tulak 912S (znaki SP-YET) jest zbudowany jako samolot amatorski przez właściciela Jerzego Kołodzieja przy współpracy różnych firm lotniczych oraz fachowców lotniczych. Konstrukcja samolotu mieszana- metal, drewno, laminat, pokrycie seconaitem lotniczym. Samolot ma silnik lotniczy certyfikowany Rotax 912S o mocy 100KM. Samolot Tulak912S posiada wyposażenie do lotów bez widoczności i lądowania według przyrządów w różnych systemach w tym ILS. Samolot posiada dobre właściwości STOL (krótki start i lądowanie, mała prędkość startu i lądowania) i dobrą widoczność z kabiny. Wyposażony jest w system ratowniczy samolotu, autopilota oraz system antykolizyjny TIS.

Wymaga od pilota prawidłowego pilotażu(właściwa koordynacja sterami) ale jest samolotem bezpiecznym, nadaje się do lotów rekreacyjnych, turystycznych z wykorzystaniem małych lądowisk.

Podstawowe dane:

Rozpiętość: 9,6m

Długość: 6,38

Prędkość max: 170 km/h

Prędkość min: 36 km/h

Prędkość przelotowa: 140 km/h

Krótki opis historyczny dotyczący prezentowanego statku powietrznego historia użytkowania: Samolot zbudowany w warunkach amatorskich przez Prezesa SLE EAA 991 Jerzego Kołodzieja wg dokumentacji czeskiej firmy Podesva (Podeszwa) specjalizującej się w budowie samolotów ultralekkich, będących zmniejszonymi replikami znanych samolotów historycznych i współczesnych. Tulak jest pomniejszoną wersją samolotu obserwacyjnego z okresu II wojny światowej Auster, na tym typie latał także polski Dywizjon 663 .

Opis (graficzny plan) wykonywanych figur (manewrów): Start z głębokim ślizgiem, wznoszenie, głębokie zakręty na wznoszeniu i odpadaniu, prędkość minimalna i maksymalna, lot ślizgiem, okrążenia w locie płaskim bez przechylenia samolotu, lot z otwartymi drzwiami, krótkie lądowanie

Samolot Tulak 912S stacjonuje na lotnisku Aeroklubu Podhalańskiego w Łososinie Dolnej.

Samolot RWD-5R znaki SP-LOT – zbudowany od podstaw jako replika słynnego typu samolotu produkowanego w Polsce przed drugą wojną światową. W 1933 r. słynny pilot Stanisław Skarżyński na samolocie typu RWD-5 pokonał samotnie Atlantyk w ciągu 19 godzin. Jak do tej pory jest to wyczyn jedyny w swym rodzaju na takim samolocie. RWD-5 w latach, w których był produkowany był samolotem bardzo nowoczesnym- brak zastrzałów, zamknięta kabina itp. Samolot replika RWD-5R o znakach SP-LOT został zbudowany przez Stowarzyszenie Lotnictwa Eksperymentalnego EAA 991 staraniem ówczesnego Prezesa Pana Eugeniusza Pieniążka. Samolot został oblatany w sierpniu 2000 r. i uczestniczy w wielu pokazach w Polsce i zagranicą. 

Samolot RWD-5R nie jest łatwym w pilotażu, ale jest samolotem bardzo ciekawym, jedyną jak do tej pory repliką polskiego samolotu przedwojennego

Podstawowe dane: Dwuosobowy górnopłat konstrukcji mieszanej. Silnik czeski LOM Praha M332A o mocy 140 KM. Malowanie w kolorach srebrnym i niebieskim, znaki rejestracyjne SP- LOT.

Rozpiętość: 10, 2 m

Długość: 7,25 m

Ciężar własny: 550 kg

Ciężar całkowity: 750 kg

Prędkość maksymalna: 167 km/h

Prędkość przelotowa: 145 km/h

Zasięg: 730 km

Krótki opis historyczny dotyczący prezentowanego statku powietrznego historia użytkowania: Powstałe w połowie lat 90-tych stowarzyszenie rozpoczęło z inicjatywy pierwszego prezesa inst. pil. Eugeniusza Pieniążka i środków finansowych ogólnopolskiej fundacji budowę latającej repliki 1:1 samolotu sportowego RWD – 5, na którym Stanisław Skarżyński w 1933 r dokonał rekordowego dla tej kategorii maszyn latających przelotu przez Atlantyk. Oblot odbudowanego na podstawie zachowanej w niepełnym składzie dokumentacji samolotu oznaczonego jako RWD-5R nastąpił W Bielsku- Białej w 2000 roku. Od tego czasu samolot bierze liczny udział w pokazach i imprezach lotniczych w kraju i za granicą, przypominając o chlubnych tradycjach lotnictwa polskiego.

Opis (graficzny plan) wykonywanych figur (manewrów): Start wznoszenie, głębokie zakręty na wznoszeniu i opadaniu, prędkość minimalna i maksymalna. Zakres prędkości w całym pokazie od 80 km/ godz. do 167 km/godz.

Miejscem jego stacjonowania jest lotnisko Aeroklubu Podhalańskiego w Łososinie Dolnej.

JAK-18 (znaki SP-YYY). Samolot konstrukcji metalowej wyposażony w gwiazdowy silnik M 11FR o mocy 141 KM. Zarejestrowany jako cywilny statek latający, ale malowany w zielono – błękitne barwy wojskowe z szachownicami; część maszyn tego typu służyła do szkolenia pilotów wojskowych.

Podstawowe dane: 

Rozpiętość: 10, 62 m

Długość: 8,03 m

Ciężar całkowity: 1065 kg

Prędkość maksymalna: 250 km/h

Zasięg: 850 km/h .

Krótki opis historyczny dotyczący prezentowanego statku powietrznego historia użytkowania: Samolot Jak-18 SP-YYY został wyprodukowany na Węgrzech w roku 1956. Po latach eksploatacji został przekazany do Muzeum Lotnictwa w Krakowie. W 2000 roku dzięki fundacji został wyremontowany przez Zakład Lotniczy w Krośnie. Po kapitalnym remoncie samolot był użytkowany przez fundację i latał na różnych pokazach lotniczych. Od 2013 r. jest pod opieką Stowarzyszenia Lotnictwa Eksperymentalnego EAA 991 z siedzibą w Nowym Sączu, natomiast samolot dzięki Aeroklubowi Podhalańskiemu jest hangarowany na lotnisku Łososina Dolna. Właścicielem samolotu Jak-18 SP-YYY jest Muzeum Lotnictwa w Krakowie. Samolot jest bardzo poprawny w pilotażu i daje satysfakcję z latania ale za to wymaga dużo pracy obsługowej i kontroli.

Opis (graficzny plan) wykonywanych figur (manewrów): Start wznoszenie, głębokie zakręty na wznoszeniu i odpadaniu, prędkość minimalna i maksymalna. Samolot stacjonuje na lotnisku w Łososinie Dolnej.

 

 

 

 

ORGANIZATORZY


 
Organizatorzy

 Fundusze Europejskie

 

PATRONI


MON

     

PARTNERZY

 Aeroklub Mielecki logo  Logo Aero gold logoGSL       Aero

PATRONI MEDIALNI


             radio rzeszow  Leliwa mielec        gc nowiny    Korso     nowiny24   hej mielec

 

Program | Dla mediów | Kontakt

Copyright © 2018 Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie